tiistai 21. helmikuuta 2017

Content analysis 2.2.2017





Content analysis on sisällön analyysimenetelmä tai tutkimusmenetelmä. Sillä on pitkä historia kirkon hymnien tarkastelusta tämän päivän tutkimuksen maailmaan. Tieteellisesti hyväksytyksi analyysimenetelmäksi se tuli Kööpenhaminan kokouksesta vuodesta 1990 lähtien. Sisällön analyyseja on tehty monenlaisista kirjallisista materiaaleista, kuten sanomalehdistä, lehtiartikkeleista, ilmoituksista ja poliittisista puheista. Sisällön analyysillä luodaan kategorioita, käsitteellisiä malleja, -rakenteita ja -karttoja tarkasteltavana olevan ilmiön tutkimiseen. Tavoitteena on siis kuvailla jotakin ilmiötä ja ihmisten kokemuksia, ei selitellä käsitteiden välisiä yhteyksiä tai yleistää tutkimustuloksia, mutta voidaan pohtia tuloksien siirrettävyyttä.

Sisällön analyysissä on kahdenlaista lähestymistapaa, induktiivinen- ja deduktiivinen lähestymistapa. Miten määritellä kyseiset lähestymistavat? Se voi olla toisinaan vaikeaa. Olennaista on pitää kirkkaana mielessä tutkimuksen tarkoitus, tutkimuskysymykset, minkälaista dataa halutaan, kvantitatiivista vai kvalitatiivista? Kvantitatiivista tietoa haluttaessa, lähestymistapa on aina deduktiivinen. Kaikki tieto on saatettavissa objektiivisesti mitattavaan muotoon. Kvalitatiivisessa tutkimuksessa tietoa kuten ihmisten kokemuksia ei voida mitata. Sisällön analyysiä varten aineistoa voidaan kerätä haastattelemalla, havainnoimalla, erilaisista kirjallisista materiaaleista tai näiden yhdistelmistä.

Sisällön analyysin tekeminen alkaa valmistelusta. Analysoidaan lause kerrallaan, vastaako se tutkimuskysymykseen. Sitä seuraa avoin koodaaminen, etsitään yhtäläisyyksiä ja eroavaisuuksia. Tätä jatketaan eli abstrahoidaan niin pitkälle kuin se on mahdollista. Tutkimuksen raportoinnissa luotettavuuden osoittamiseksi esitetään analyysipolku, joka kertoo miten analyysiin on päästy. Välttämättä sitä ei aina pystytä esittämään. Deduktiivisessa sisällön analyysissä käytetään strukturoitua tai strukturoimatonta analyysimallia riippuen tutkimuksen tarkoituksesta. Tulosten raportoinnissa kuvaillaan käsitteiden sisällöt/kategoriat, alakäsitteet ja alakategoriat ja avoimet koodit. Käytetään alkuperäisiä lainauksia, mutta on kiinnitettävä huomiota niiden määrään. Runsas lainausten käyttö ei ole tarkoitus, sillä se vie huomion pois tuloksista. Sopivassa määrin lainaukset elävöittävät raportointia ja tekevät siitä ymmärrettävän.

LÄHTEET
Kyngäs, H. 2017 Inductive and deductive approach to gualitative content analysis. Luento. Oulun yliopisto.


Tekstin koonnut Tiina







Ei kommentteja:

Lähetä kommentti